2009 – Vznik projektu

Rekonštrukcia improvizovaného pancierového vlaku Štefánik

Myšlienka zrekonštruovať a spojazdniť povstalecký Improvizovaný pancierový vlak Štefánik (IPV Štefánik) vznikla v Múzeu SNP počas plánovania osláv 65. výročia SNP. Významným impulzom pre odštartovanie tohto projektu však bolo aj nadšenie členov Klubu historickej koľajovej techniky zo Zvolena.

Od začiatku roka 2009 prebiehali rokovania s partnermi projektu a 20. júna 2009 sa začala samotná realizácia – preprava, rekonštrukcia vozňov a následne aj spojazdnenie celého Improvizovaného pancierového vlaku Štefánik. Tím vlakových nadšencov mal obavy hlavne o to, či vozne vydržia presuny z rôznych miest. Vlak bolo potrebné poskladať zo štyroch vozňov, pričom každý sa nachádzal niekde inde. Aj napriek veľkým obavám, vozne prekvapili aj najväčších skeptikov a po ich úspešnej rekonštrukcii bolo nutné dať do poriadku aj ich vzhľad. Vďaka trojfarebnej kamufláži vlak získal autentický vzhľad.

Zrekonštruovaná súprava IPV Štefánik pozostávala zo štyroch vozňov a parnej lokomotívy:
• predsunutého tykadlového vozňa – vytvorili ho nanovo nadšenci v KHT Zvolen,
• delového vozňa – replika, ktorá bola vyrobená pre účely nakrúcania filmu „Deň, ktorý neumrie“, patrí mestu Zvolen,
• tankového vozňa – je to dobový, originálny, vozeň, ktorý patrí ŽOS Zvolen,
• parného rušňa 422.0108 – patrí KHT Zvolen,
• guľometného vozňa – dobový, tiež originálny, vozeň patriaci Múzeu SNP v Banskej Bystrici.

Počas rekonštrukčných prác sa samozrejme vyskytlo viacero komplikácii, no najmä zaujímavých zistení. Podarilo sa nám po takmer 65. rokoch identifikovať konkrétny tank Škoda LT-35, ktorý bol zabudovaný do vozňa a následne opancierovaný. Vďaka tomu sme dokázali zodpovedať jeho unikátnu históriu, kde a akých bojov sa počas vojny zúčastnil.
Celková rekonštrukcia a oprava vlaku trvala dva mesiace. Počas SNP ho ale vedeli vyrobiť rekordne rýchlo – za neuveriteľných 14 dní.

Fotogaléria z prevozu a rekonštrukcie IPV Štefánik

Zrekonštruovaný IPV Štefánik sa dočkal aj svojho uvítania do života. Stalo sa tak vo Zvolene 21. augusta 2009, symbolicky na mieste, kde ho pred viac ako 60-timi rokmi skutočne vyrobili a aj na mieste, kde sme ho my teraz nanovo zrekonštruovali. 25. augusta 2009 Štefánik úspešne absolvoval aj svoju premiérovú skúšobnú jazdu na trati Zvolen – Hronská Dúbrava – Bartošova Lehôtka. Krátko predtým vlak požehnal katolícky kňaz, pravoslávny a evanjelický farár. ,,Daj, aby bol tento vlak už len mementom na to, k čomu slúžil. Nech prejde veľa kilometrov a žehnáme mu, nech ho uvidí čo najviac ľudí“, povedal jeden z kňazov.

Fotogaléria zo skúšobnej jazdy Zvolen – Hronská Dúbrava – Bartošova Lehôtka

Verejnosti bol zrekonštruovaný Štefánik predstavený počas osláv 65. výročia SNP, dňa 29. augusta 2009. V septembri tiež bol súčasťou prvej bojovej ukážky v Starej Kremničke, na mieste, kde bol počas SNP skutočne nasadený do bojov. Oživenie pancierového vlaku Štefánik prinieslo v roku 2009 neočakávaný úspech a medzi návštevníkmi boli aj priami účastníci, ktorí boli zvedaví a nadšení z myšlienky, že opäť po rokoch uvidia na trati vlak, s ktorým vo vojne bojovali. Možno aj preto sa spoločenská ani historická hodnota takéhoto vlaku nedá vyčísliť.

Fotogaléria z bojovej ukážky v Starej Kremničke

Jazdy a prezentačné akcie IPV Štefánik v roku 2009

21. 8. 2009 Slávnostné pokrstenie IPV Štefánika
25. 8. 2009 Skúšobná jazda na trati Zvolen – Hronská Dúbrava – Bartošova Lehôtka
28. 8. 2009 ŽST Banská Bystrica – prezentácia IPV Štefánika pred novinármi
29. 8. 2009 ŽST Banská Bystrica – sprístupnenie IPV Štefánika pre verejnosť
30. 8. 2009 Presun IPV Štefánika do Hronca – statická prezentácia
12. 9. 2009 ŽST Zvolen nákladná stanica – ukážka bojov IPV Štefánika v rámci pretekov parných rušňov GRAND PRIX 2009
13. 9. 2009 Stará Kremnička – ukážka bojov IPV Štefánika na miestach, kde počas SNP bojoval